Vätternrundan 2015 – race report

Under våren och nu i början av sommaren har jag fått möjlighet att coacha ett härligt gäng nybörjare i Team Challenge Barkarby. För 8 veckor sen mötte jag upp gänget som knappt ens hade sett en racercykel, och ännu mindre cyklat på en sådan. Det första vi gick igenom var hur man klickade i och ur cykelskorna från pedalerna. Sen har jag coachat de varje vecka inför gårdagens Vätternrunda. Målet var högt satt efter deras förutsättningar men drömmen fanns ändå att kunna komma runt på 12h.

Jag, Peter och Per åkte ner tillsammans mot Motala någon gång efter lunch där på fredagen. Per hade spanat in ett campingområde som inte låg allt för långt bort från centrala Motala, vilket det fick bli.

IMG_0191
Efter att tältet var rest och allting uppackat så begav vi oss in för att hämta ut nummerlapp och möta upp övriga medlemmar i teamet. Det blev en sedvanlig pastabuffé och strosande runt i mässtältet innan det var dags för oss att bege sig tillbaka till tältet och ladda lite extra inför den stundande utmaningen.
IMG_0186
IMG_0193
Trots att vi visste att det vore bra om vi kunde sova något innan det var dags för start så hade både jag, Per och Peter aningen svårt att somna. Starten skulle gå 00:48 vilket inte är någon höjdartid direkt. Man märkte att både Peter och Per var spända på vad som skulle ske senare under natten. Jag var också aningen spänd, men inte för de 30 milen i sig utan mer som min roll som team captain. Det är ändå ett ganska stort ansvar att ha koll på ett helt gäng under så här lång tid. Till min hjälp hade jag dock grymma Jonas som är en riktigt duktig cyklist så jag kände att det förmodligen inte skulle bli några problem.
För egen del lyckades jag inte sova en endast minut innan start. Det var varmt i tältet och det fanns en del tankar och saker att försöka få koll på.
Lagom innan start mötte vi upp resten av gänget på torget nere i Motala. Där gick jag igenom det sista inför loppet och vad som gällde och så.
IMG_0212
IMG_0214
Starten gick och så var vi iväg. Att starta mitt i natten var faktiskt en ganska häftig känsla. Vi susade fram på gatorna genom natten som ett härligt gäng. Vi passerade en hel del cyklister som hade startat före oss och stämningen var på topp. Första biten gick nog av bara farten på grund av allt adrenalin i gruppen.
IMG_0219
Jag och Jonas låg längst bak som grindvakter och hade som uppgift att inte släppa in någon utomstående i vår grupp och att se till så att gruppen körde smart och bra. Att cykla i grupp så här har enormt stora fördelar. För det första är det ju väldigt trevligt men också är det ju extremt energibesparande att köra i grupp gentemot att köra själv. Det finns dock en del faror med att cykla på det här viset i grupp. Vi hade ett par incidenter där under natten som hade kunnat sluta riktigt illa om det inte hade velat sig väl. Vi blev bland annat omkörd av en större klunga med säkert uppemot 100 personer i. I den klungan fanns det några riktiga stolpskott till cyklister som inte hade koll på mycket när det kom till cykling. En av personerna gick in framför mig, trots att jag tydligt markerade att han inte skulle in där genom att ropa det till honom. Det struntade han fullkomligt i och bara körde på innan han av någon anledning gjorde en hård inbromsning mitt i klungan. Jag missade hans hjul med några cm och jag hörde att han bakom mig förmodligen hade lika små marginaler. Där hade jag ett enormt adrenalinpåslag kan jag säga och det släppte inte i första taget.
IMG_0222
Efter de nattliga incidenterna så var det himla skönt när solen tittade fram. Vi hade totalt 4 stopp inplanerade längs med hela rundan och dessa var i Ölmstad (83 km), Fagerhult (133 km), Karlsborg (204 km) och Hammarsundet (255 km).
 IMG_0218
Första tredjedelen av loppet tyckte jag rullade på riktigt bra och jag upplevde att dessa timmar bara försvann. Gruppen körde hela tiden sitt egna race. Det var inte många kilometrar under hela loppet som vi låg bakom en annan klunga utan vi körde helt och hållet på egen hand. Bakom oss låg det merparten av tiden ett pärlband av andra cyklister, vilket kändes himla roligt att få uppleva.
 IMG_0224
Strategin var att ta det väldigt lugnt uppför, hålla lagom jämn för där det var platt och trycka på lite extra nedför. Gruppen kändes himla stark sett överlag. Visst förekom det svackor hos cyklisterna, men då hörde man hur övriga personer peppade och hjälpte den personen så mycket som det gick. Sammanhållningen var jättebra och alla i gruppen hade inställningen att alla skulle med in i mål. Vi startade som en grupp och vi skulle gå i mål som en grupp.
IMG_0230
När vi närmade oss Karlsborg såg jag att Peter verkligen fick kämpa för att hänga med. Jag trodde att det endast beroende på att han var låg på energi men han nämnde något om ett ömmande knä. Jag hjälpte honom bitvis med en hand i ryggen men jag förstod nog inte riktigt hur ont han faktiskt hade innan vi nådde depån. Vi var till och med tvungen att cykla in till en ICA-butik där i Karlsborg efter vårt planerade stopp för att köpa Alvedon och Voltaren. Då förstod jag verkligen hur ont han måste ha haft senaste milen. Trots detta gav han aldrig upp utan kämpade på med inställningen att han skulle i mål.
IMG_0228
För att han skulle tänka på andra saker än sitt onda knä i det läget, körde vi någon slags frågesport där mitt i klungan. Detta gjorde säkert 40-50 km bara avverkades i ett nafs utan att man ens hann reflektera över sträckan. Sen var de nedräkning vid varje km-skylt som angav hur långt det var kvar. Vi körde om en hel del cyklister, samtidigt som vi blev omkörda av några snabbklungor där på slutet.
 IMG_0232
Jag och Jonas hade stenkoll på läget rent tidsmässigt, och både två visste där på slutet att gruppen hade något stort på gång. Målet som var under 12 timmar, skulle krossas om ingenting riktigt oväntat, som en klungkrasch, skulle hindra vår framfart. När vi passerat Medevi så såg vi att det till och med fanns en liten chans  att fixa en tid under 11 timmar eller i alla fall vara väldigt nära det. Då gick vi upp, för i princip första gången under rundan, för att hjälpa till med dragjobbet. Innan dess hade gruppen fått fixa det helt på egen hand. Vi sa dock inte till gruppen hur bra vi faktiskt låg till gentemot vårt mål, utan bara körde på.
IMG_0266
När vi närmade oss Motala och målgången så sa jag till gruppen att de skulle ordna till klädseln och rätta till ledet. Någon sista spurtduell var det inte tal om utan vi skulle gå i mål som ett lag. Vi hade tränat ihop, startat ihop, cyklat längs med Vättern ihop och till slut så skulle vi såklart gå i mål ihop.
Solen sken längs strandpromenaden i Motala och klockan för gänget stannade på 11 timmar och 11 min. Jag märkte verkligen hur stolta och glada alla var där i målfållan. Ryggdunkar och kramar kom från alla håll. Även om 30 mil är långt så hade vi fixat det. Vi hade inte bara fixat det, utan vi hade fixat det på en fantastisk fin tid sett från gruppens förutsättningar och ambitioner. Helt ofattbart att många av dessa killar knappt ens hade sett en racercykel i början av april och sen genomför Vätternrundan på det här sättet som de gjorde. Då ska vi även komma ihåg att vi totalt sett hade depåstopp i närmare en timme.
 IMG_0271
Alla kämpade, gjorde sitt yttersta och gav aldrig upp. Även om man kan tänka sig att det kan bli lite dålig stämning någon gång under en sådan här lång runda så upplevde jag aldrig det under de 30 milen. Alla var positiva, peppande och helt fantastiska.
Det har verkligen varit härligt att få jobba med detta gäng mot Vätternrundan. Jag är mäkta imponerad över dess utveckling och deras insats under gårdagen. Den här rundan kommer jag att minnas länge.
 IMG_0279
Publicerad i Övrigt
One comment on “Vätternrundan 2015 – race report
  1. Anja TF skriver:

    Nämen! där ser man, vi borde ha gått imål typ samtidigt..! Jag startade typ 1h innan dig och kom imål stax över 12h!! Men det är inte lätt att träffa folk i det där folkvimlet!!
    Vad blir nästa utmaning då?
    /anja

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>